کد مطلب:284440 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:253

انحراف جامعه اسلامی
پیامبر اكرم (ص ) بارها از انحراف در رهبری اسلامی جامعه پس از خویش خبر داده اند كه از آن جمله این روایت است كه ابن عباس نقل كرده كه حضرت ضمن صحبت هایشان از معراج این مطالب را از جمله علایم ظهور برشمرده اند:

كافران ، فرمانروای (مردم ) می شوند و فاجران (ستمكاران ) سرپرست و ظالمان هم آنان را یاری می كنندو فاسقان هم مشاوران آنها می شوند. در چنین زمانی سه خسف (فرو رفتن ) پیش می آید: در مشرق ، مغرب و جزیرة العرب ، بصره را هم یكی از نوادگان تو كه زنگی ها از او پیروی می كنند خراب می كند. تا انتهای حدیث .

و در حدیث دیگری چنین می فرمایند:

... و پس از من ، رهبرانی خواهند آمد كه به هدایت من هدایت نگردند (از طریق من كه هدایت است پیروی نمی كنند) و به سنت من هم رفتار نمی كنند، از میان آنها مردانی قیام خواهند كرد كه قلب هایشان قلب شیطان است در كالبد انسان .

این همان مسأله ای است كه پس از رسول مكرم اسلام (ص ) رخ داد و حكومت براساس مصلحت ها و یا به طور موروثی دست به دست شد. مصرف كردن انواع شراب ها در كاخ های خلفای به اصطلاح اسلامی مطلبی بدیهی است و در منابع تاریخی زیادی مطرح شده است و شاید بهترین نمونه آن متوكل عباسی ـ لعنة الله علیه ـ است كه یك مرتبه جمعیتی از سپاهیان ترك را به سوی خانة امام هادی (ع ) فرستاد تا پس از حمله به آنجا، حضرت را شبانه به كاخ او منتقل كنند. آنها هم وقتی به منزل آن حضرت رسیدند. ایشان مشغول قرائت قرآن

بودند. سپاهیان ، حضرت را اسیر كرده و به سوی متوكل بردند و وقتی به مقابل او رسیدند، پیالة شرابی در دستش بود و مشغول نوشیدن بود كه با دیدن حضرت ابهت امام او را گرفت و به ناچار حضرت را احترام كرده و در كنار خویش نشاند. پیاله شرابی راكه در دستش بود به حضرت تعارف كرد و ایشان هم فرمودند: «امیر! هرگز گوشت و خونم تا به حال به شراب آلوده نگشته است (از نوشیدن شراب ) مرا معاف بدار.» او هم صرف نظر كرد. تا انتهای جریان (كه البته نكات جالب توجه دیگری هم در این جریان وجود دارد كه در اینجا فرصت و مجال طرح آنها نیست ).